Tuesday, December 30, 2008

JANGAN BERSEDIH WAHAI MANUSIA

Ø Sesungguhnya kesempitan yan anda rasakan akan ada jalan keluarnya. Dalam musibah yang anda hadapi ada perkara yang akan menyelamatkan anda dari musibah itu sendiri. Dalam hal-hal yang anda tidak sukai itu ada kebaikan dan kenikmatan.

Ø Wahai manusia, sudah saatnya anda menggantikan keraguan dengan keyakinan, penyelewengan hati dengan kebenaran, ketidaklurusan fikiran dengan hidayah, dan ketidaklurusan jalan dengan petunjuk.

Ø Sudah saatnya anda menyingkap kegelapan dengan fajar siddiq, mengganti harapan yang pahit dengan keredhaan yang manis, dan cubaan yang gelap dengan cahaya yang menerangi segala kebohongan.

Ø Wahai umat manusia, disebalik ladang yang sedang gersang itu ada tanah subur yang rezekinya melimpah ruah.

Ø Di atas gunung yang pejal ada kebun yang sangat subur, yang tidak perlu siraman hujan lebat.

Ø Wahai orang yang harinya ditimpa kesedihan, melangkahlah dengan perlahan, di ufuk sana telah tersedia jalan keluar yang akan memberikan keringanan.

Ø Wahai orang yang matanya selalu digenangi air mata, hentikan airmata itudan berikan kenikmatan kepada kedua bola matamu itu. Tenanglah, kerana anda berhak mendapatkan perlindungan dari Sang Pencipta dan pemeliharaan dan kebijaksanaanNya. Tenanglah, qadha’ telah selesai, kebijaksanaan telah dirumuskan, rintangan sudah dapat telah dihilangkan, otot-otot kekuatan telah kembali segar, dan pahala telah ditetapkan bagi yang telah berusaha.

Ø Tenangla kerana sedang berusan dengan Dzat Yang Berkuasa atas urusan hambaNya, Yang Maha Bijaksana atas hamba-hambaNya.

Ø Setelah kefakiran itu ada kekayaan, setelah kehausan akan ada kesegaran, setelah perpisahan akan ada pertemuan, setelah bertengkar akan datang kerukunan, setelah terputus akan tersambung kembali, dan setelah tidak tidur malam pasti akan dapat tidur nyenyak.

Ø Jadikanlah ALLAH kekasihMu, jadikanlah AL-QURAN surat cintamu, jadiakanlah SOLAT telefonmu, jadiakanlah ZIKIR kerinduanmu dan jadikan MATI date pertamaMu..

Ø Banyak mata yang terjaga, banyak mata yang tertidur lelap, memikirkan persoalan yang sedih ataupun yang akan terjadi, tinggalkan rasa dukamu semampumu kerana memikul beban duka boleh membuatmu hilang arah.....kelmarin ALLAH telah menolongmu, percayalah esok Dia masih tetap menolongmu - IMAM SYAFIE –

Ø Iman itu tidak pernah lahir disaat hati menyenangi dunia.ia juga tidak akan lahir dari hati yang telah dihiasi dengan keindahan harta tetapi iman itu terbit ketika malam pantas menyinsing waktunya. Mencari dan tercari sekeping hati yang menangisi dosa-dosa yang membelenggu diri disaat dahi menyembah ke bumi…sujd menyembah yang Maha Esa..

No comments: