Monday, June 8, 2009

~~BERSABARLAH...~~~

1. Sabar adalah kunci kejayaan
2. Barangsiapa bersabar, maka dia akan berjaya mengatasi permasalahan
3. Hasil kesabaran adalah kejayaan
4. Tatkala musibah yang menimpa sedemikian berat, pasti akan datang kebahagian.
5. Takutilah terhadap bahaya yang datang dari celah-celah kemudahan
6. Berharaplah beroleh manfaat adanya larangan
7. Mungkin Allah s.w.t menguji hamba-Nya dengan suatu musibah, justeru untuk menyelamatkannya dari kebinasaan, sehingga musibah itu menjadi nikmat terbesar baginya..
8. Orang yang bersabar dalam menghadapi ujian, menerima semua ketentuan Allah s.w.t, dan brsabar atas semua kesusahan, nescaya Allah s.w.t akan menampakkan kepadanya kebaikan agar ia dapat memahami kemaslahatan yang tersembunyi di sebalik itu.
9. Ujian itu adalah latihan dari Allah s.w.t, tentunya latihan tidak selama-lamanya. Maka beruntunglah orang yang bersabar selama masa latihan itu dan bertahan selama masa ujian berlangsung.
10. Awas...jangan mengeluh ketika engkau dicengkam taring-taring ujian kerana memang jalan ke arah kebaikan sangat sukar.
11. Menunggu pertolongan dan jalan keluar dengan bersabar akan mendatangkan kebahagiaan.

Salam sahabat2 semua...alhamdulillah,setelah sekian lama ana meninggal blog ana yang tercinta..kini ana dah kembali untuk menulis, meluah segala yang terpendam di hati..rindu benar hati ini untuk kembali menulis, tetapi kesibukan ana dengan rutin harian memaksa ana menunda sebentar niat untuk menulis dalam blog ni, kesempatan yang ada ni ana akan manfaatkan bersama antum untuk berkongsi serba sedikit ilmu yang ana perolehi. Berkaitan dengan tajuk kali ni, ana teruja untuk berkongsi dengan antum mengenai apa erti SABAR...berkaitan sebelas perkara yang dah ana senaraikan di atas itu, ana bersabar sahabat2 dapat menghayati dan merenungi setiap aksara yang tertulis, maklumat ini ana peroleh dari sebuah karya yang agung serta terkenal di kalangan umat Islam iaitu dari buku " La Tahzan".

Buku ini merupakan salah satu buku yang menjadi koleksi kesayangan ana, melaluinya ana banyak belajar erti kehidupan ini. Buku ni amat dekat di hati ana, seperti sahabat baik ana sendiri. Kemana saja ana pergi, buku ini sentiasa bersama...kembali kepada topik berkaitan SABAR, ana begitu tertarik untuk mengajak para sahabat untuk merenung kembali kehidupan kita yang telah berlalu..ana pasti dan amat yakin sekali, antum pernah melalui saat-saat kesedihan dan penderitaan...ayuh sahabat2 sekelian, percayalah bahawa ujian itu adalah rahmat dari Yang Maha Esa..bersyukurlah apabila kita diuji, itu tanda kita Allah menyayangi kita, setiap kesedihan pasti akan berakhir..usah diratapi kerana ia akan membuatkan jiwa kita menderita. Sayangilah diri kita, ia berhak untuk dilindungi..diri kita adalah milik Allah s.w.t, peliharalah setiap anugerah yang telah diberikan oleh-Nya.

Ana bercakap berdasarkan pengalaman yang pernah ana lalui...bukan mudah untuk hadapi, bukan mudah untuk kembali berdiri, bukan mudah untuk sekuat ini dan bukan mudah juga untuk membina kembali keyakinan diri, namun ana bersyukur kepada Allah s.w.t..kerana diberikan jiwa yang tabah, berkat doa yang tidak pernah putus, ana kembali mengenal hakikat diri...ana datang daripadaNya dan juga kembali kepadaNya...begitulah jua dengan kesedihan yang sering menlanda diri kita, hakikatnya Dia yang menciptakan kesedihan itu dan Dialah jua yang akan menyembuh. Yakin dan percayalah pada Yang Menciptakan..Dia Maha Adil, setelah kesempitan pasti akan datang kesenangan...

Ana berharap...celoteh ana yang ringkas ini dapat memberi sedikit manfaat kepada antum, hanya satu pesanan ana, KENALILAH ALLAH, DISITU KEBAHAGIAN AKAN DATANG...
akhir kalam...sambutlah sayang dari diri ana yang kudus ini untuk semua..jumpa lagi~~~

No comments: